Is de begroting sluitend en wat zijn de grootste risico's voor een tekort?
Het lijkt erop dat er geen specifieke zoekresultaten zijn voor de begroting van 2024 van de gemeente Heumen. Zou je de bestanden opnieuw willen uploaden zodat ik de begroting kan bekijken en beoordelen?
Hoe zijn de kosten voor de sociale leefomgeving berekend en waarop zijn deze gebaseerd?
De kosten voor de sociale leefomgeving in de begroting van de gemeente Heumen zijn als volgt berekend en gebaseerd op verschillende kostensoorten en kostenplaatsen:
1. Salarissen en sociale lasten: Dit omvat een bedrag van €11.547.448,04 voor salarissen en sociale lasten binnen de sociale leefomgeving.
2. Sociale uitkeringen in natura: Een bedrag van €7.080.561,00 is toegewezen voor sociale uitkeringen in natura, wat een belangrijk aspect is van de kosten voor de sociale leefomgeving.
Deze kosten zijn gebaseerd op de begroting voor 2024 en omvatten verschillende specifieke posten die de totale kosten voor de sociale leefomgeving vormen.
Bron: Programmabegroting 2024 van de gemeente Heumen【4:0†source】.
Hoe denkt de gemeente de kosten van jeugdzorg in de toekomst beheersbaar te houden?
De gemeente Heumen heeft verschillende maatregelen genomen om de kosten van jeugdzorg beheersbaar te houden:
1. Het schommelfonds is via de resultaatbestemming 2021 weer redelijk gevuld om extra uitgaven op te vangen.
2. Er vindt regionale monitoring van de zorguitgaven plaats door het Regionaal Ondersteuningsbureau【4:0†source】.
Deze maatregelen zijn positief omdat ze gericht zijn op het proactief beheren van de kosten en het anticiperen op mogelijke overschrijdingen.
Aan de andere kant zijn er ook negatieve aspecten die kunnen pleiten voor verdere maatregelen:
1. De hervormingsagenda Jeugd heeft nog veel onzekerheid over de haalbaarheid van de geboden oplossingen/maatregelen, en het is de vraag in hoeverre de ingeboekte besparingen (kunnen) worden gerealiseerd. Het ingeboekte stelpost 2024 voor jeugdzorg is daarom opgenomen als risico【4:3†source】.
2. Het risico dat de jeugdzorguitgaven verder kunnen oplopen wordt geschat op € 675.000 vanwege de onzekerheid over de haalbaarheid van de hervormingsagenda Jeugd en de mogelijke noodzaak voor compensatie door het Rijk【4:0†source】.
Deze onzekerheden en risico's benadrukken de noodzaak voor verdere beheersmaatregelen om de kosten van jeugdzorg onder controle te houden.
Score: 7
Welke maatregelen neemt de gemeente om de energietransitie te financieren zonder de belastingdruk te verhogen?
De gemeente Heumen neemt verschillende maatregelen om de energietransitie te financieren zonder de belastingdruk te verhogen. Hier zijn enkele van de genomen maatregelen:
1. **Inhuur van expertise en formatie:** De gemeente huurt extra formatie en expertise in voor onder andere wijkuitvoeringsplannen en onderzoeken naar warmtenetten en geothermie. Deze kosten worden gedekt door middelen van Rijksregelingen, zoals de CDOKE-regeling, die specifiek bedoeld zijn voor de inhuur van expertise en formatie. Voor de jaren 2023 t/m 2025 zijn deze middelen toegekend en worden geen extra middelen nodig geacht【4:1†source】.
2. **Geoormerkte uitkeringen en subsidies:** De gemeente ontvangt middelen van het Rijk voor het toepassen van energiebesparende maatregelen, zoals isolatie, in het kader van de bestrijding van energie-armoede en het Nationaal Isolatieprogramma. Deze zijn geoormerkte uitkeringen en specifiek bedoeld voor duurzame energietransitie. Daarnaast zijn er algemene uitkeringen ontvangen voor de uitvoering van het Klimaatakkoord. Het Nationaal Isolatieprogramma voorziet in gelden voor isolatiemaatregelen, waarvoor gemeenten plannen kunnen indienen voor lokale aanpak en financiële ondersteuning ontvangen op basis van deze plannen【4:3†source】【4:4†source】.
Deze maatregelen helpen de gemeente Heumen de energietransitie te financieren zonder de belastingdruk te verhogen, door gebruik te maken van specifieke Rijksregelingen en geoormerkte uitkeringen voor duurzame energieprojecten.
Het antwoord bevat relevante informatie uit de begroting die aangeeft hoe de energietransitie wordt gefinancierd en de belastingdruk niet wordt verhoogd. Het geeft inzicht in de specifieke maatregelen die worden genomen en hoe de financiering wordt gerealiseerd.
Score: 9
Hoe ziet de gemeente de verhouding tussen investeringen in fysieke infrastructuur en sociale voorzieningen?
Uit de begroting van de gemeente Heumen voor 2024 blijkt dat er aanzienlijk meer geplande investeringen zijn in de fysieke leefomgeving dan in de sociale leefomgeving. In 2024 zijn de geplande nieuwe investeringsbedragen als volgt opgenomen:
- Programma 1 - Sociale leefomgeving: €44.1000
- Programma 2 - Fysieke leefomgeving: €1.963.575
- Programma 3 - Financiën en bedrijfsvoering: €30.000
Dit toont aan dat er in 2024 veel meer wordt geïnvesteerd in de fysieke leefomgeving dan in de sociale leefomgeving, wat de nadruk legt op infrastructuur en andere fysieke projecten ten opzichte van sociale voorzieningen【4:2†bron】.
- Positief argument 1: Er is een duidelijke focus op investeringen in de fysieke leefomgeving, waardoor de gemeente kan werken aan verbetering en ontwikkeling van infrastructuur en andere fysieke aspecten.
- Positief argument 2: Het investeringsbedrag in de fysieke leefomgeving is substantieel hoger dan in de sociale leefomgeving, wat kan bijdragen aan de verbetering van de fysieke infrastructuur en voorzieningen.
- Negatief argument 1: De geplande investeringen in de fysieke leefomgeving zijn aanzienlijk hoger dan die in de sociale leefomgeving, wat zou kunnen duiden op een mogelijke onbalans in de prioritering van investeringen.
- Negatief argument 2: Een onevenwichtige verdeling van investeringen tussen fysieke infrastructuur en sociale voorzieningen kan leiden tot het verwaarlozen van belangrijke sociale aspecten in de gemeente.
Score: 7
Is er voldoende weerstandsvermogen om risico’s op te vangen, zoals opgenomen in de risicoparagraaf?
Uit de risicoparagraaf van de begroting van de gemeente Heumen blijkt dat het weerstandsvermogen uitstekend is. Dit wordt ondersteund door de volgende positieve argumenten:
Positief argument 1: De gemeente Heumen scoort een waarderingscijfer A in de waarderingstabel voor weerstandsvermogen, wat staat voor een uitstekend weerstandsvermogen【4:2†source】.
Positief argument 2: Het weerstandsvermogen wordt berekend als de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit, en de gemeente heeft voldoende beschikbare weerstandscapaciteit om financiële risico's op te vangen【4:4†source】.
Negatief argument 1: De benodigde weerstandscapaciteit is vastgesteld op € 4.603.800 op basis van een inventarisatie van risico's. Hoewel deze is gedekt, kan een toename van risico's in de toekomst de benodigde weerstandscapaciteit vergroten en mogelijk de beschikbare weerstandscapaciteit overstijgen【4:4†source】.
Negatief argument 2: Ondanks het goede weerstandsvermogen, is het altijd mogelijk dat onvoorziene risico's optreden die de financiële positie van de gemeente kunnen beïnvloeden, zelfs met een uitstekend weerstandsvermogen【4:0†source】.
Score: 8
Hoe gaat de gemeente om met de oplopende kosten voor onderhoud van kapitaalgoederen zoals wegen en rioleringen?
De gemeente Heumen hanteert verschillende maatregelen om de oplopende kosten voor onderhoud van kapitaalgoederen zoals wegen en rioleringen aan te pakken:
Positieve maatregelen:
1. De gemeente streeft naar kostendekkendheid door onder andere de lasten uit nieuwe investeringen pas in het tarief op te nemen nadat de investering is gerealiseerd. Hierdoor wordt voorkomen dat kosten voor toekomstige investeringen direct worden doorberekend aan de burgers【4:0†source】.
2. Er wordt een gedegen aanpak gehanteerd met betrekking tot voorzieningen voor onderhoud, waarbij deze moeten stoelen op deugdelijke calculaties en goed onderbouwde beheerplannen. Dit zorgt voor een solide basis voor het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen zoals gemeentegebouwen, wegen en rioleringen【4:1†source】.
Negatieve maatregelen:
1. Er bestaat een risico dat de kwaliteit van kunstwerken zoals dassen- en paddentunnels verbeterd moet worden vanwege een lagere kwaliteit. Dit kan leiden tot extra kosten en inspanningen voor onderhoud en renovatie van deze specifieke infrastructuur【4:2†source】.
2. Het grootste risico met betrekking tot wegenonderhoud is de mogelijkheid van extreme of bijzondere schade aan wegen die ingrijpende reparaties vereisen. Dit risico kan leiden tot onverwachte kosten en verstoringen in het geplande onderhoudsbudget【4:3†source】.
Score:
Het antwoord biedt inzicht in de positieve en negatieve maatregelen die de gemeente Heumen neemt om de oplopende kosten voor onderhoud van kapitaalgoederen aan te pakken. De genoemde maatregelen laten zien dat de gemeente proactief bezig is met kostendekkendheid en het maken van gedegen plannen voor het onderhoud. De vermelde risico's wijzen echter op potentiële uitdagingen die kunnen leiden tot extra kosten en verstoringen in het budget.
Score: 8
Welke financiële impact heeft de implementatie van de Omgevingswet op de gemeentebegroting?
De implementatie van de Omgevingswet heeft een financiële impact op de gemeentebegroting van Heumen. Uit de begroting voor 2024 blijkt dat er een budget van €268.000 is toegewezen aan de Omgevingswet, waarvan €128.000 als toevoeging en €140.000 als onttrekking wordt genoemd in de reserves en voorzieningen【4:0†source】【4:1†source】.
Positieve argumenten:
1. Het budget voor de implementatie van de Omgevingswet is al opgenomen in de begroting, wat aangeeft dat de gemeente Heumen financiële middelen heeft gereserveerd om de activiteiten met betrekking tot de wet uit te voeren.
2. Er is een extra budget beschikbaar conform de kadernota voor de implementatie van de Omgevingswet, wat aangeeft dat de gemeente voorbereid is op de financiële impact van de wet【4:2†source】.
Negatieve argumenten:
1. De invoering van de Omgevingswet lijkt tot nu toe meerdere malen te zijn uitgesteld, wat onzekerheid met zich meebrengt over de daadwerkelijke kosten en of de gemeente klaar is voor de implementatie. Dit kan een risico vormen voor de begrote kosten en de effectieve uitvoering van de wet【4:3†source】.
2. Er wordt vermeld dat de werkelijke uitgaven voor de Omgevingswet nu worden verwacht voor 2023, wat suggereert dat er een vertraging is opgetreden in de financiering en uitvoering van de activiteiten in verband met de wet【4:0†source】.
Score: 7
Wat is de strategie van de gemeente om de lokale lasten voor inwoners zo laag mogelijk te houden?
De strategie van de gemeente Heumen om de lokale lasten voor inwoners zo laag mogelijk te houden omvat verschillende financiële afwegingen en beleidskeuzes. Hier zijn twee belangrijke aspecten van hun strategie:
1. De gemeente hanteert het principe van kostendekkendheid, waarbij de gebruiker betaalt en de kosten worden doorberekend aan de betreffende verbonden partijen. Dit zorgt ervoor dat de lasten eerlijk verdeeld worden en dat de gemeente streeft naar 100% kostendekkendheid bij het heffen van lokale lasten【4:0†bron】.
2. De gemeente neemt nieuwe investeringen pas op in het tarief nadat de investeringen zijn gerealiseerd. Dit zorgt voor een transparante en doordachte aanpak bij het bepalen van de lokale lasten, waardoor onnodige lastenverzwaringen worden voorkomen voordat de investeringen daadwerkelijk plaatsvinden【4:2†bron】.
Negatief gezien, er zijn geen specifieke details over concrete maatregelen om de lokale lasten te verlagen, zoals specifieke belastingverlagingen of kortingen voor inwoners. Dit kan suggereren dat de gemeente mogelijk beperkt is in het direct verlagen van de lokale lasten voor inwoners【4:0†bron】.
Daarnaast wordt er in de documenten niet expliciet vermeld of er specifieke maatregelen zijn genomen om de lokale lasten voor inwoners te minimaliseren, zoals het beperken van stijgingen of het inzetten van compenserende maatregelen. Dit gebrek aan specifieke informatie kan het moeilijk maken om de exacte strategie van de gemeente op dit gebied te beoordelen【4:2†bron】.
Score: 7
Hoe zijn de investeringen in nieuw beleid (zoals de circulaire economie) gefinancierd?
De investeringen in nieuw beleid, zoals de circulaire economie, worden gefinancierd door middel van verschillende bronnen en regelingen, zoals:
1. Toegekende middelen van het Rijk voor de CDOKE-regeling (Capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid) die zijn bedoeld voor de inhuur van expertise en formatie. Voor de gemeente Heumen zijn voor de jaren 2023 t/m 2025 respectievelijk € 320.858, € 323.769 en € 326.679 toegekend【4:0†bron】.
2. Middelen van het Rijk voor het toepassen van energiebesparende maatregelen in het kader van de bestrijding van energie-armoede en middelen uit het Nationaal Isolatieprogramma. Deze zijn geoormerkte uitkeringen en bedragen samen € 232.696. Daarnaast zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Klimaatakkoord in 2023 via een algemene uitkering van € 168.149【4:0†bron】.
Negatief gezien, wordt er vermeld dat er een tekort aan verwachte liquiditeiten is geraamd per ultimo 2024, wat aangeeft dat er mogelijk financieringstekorten kunnen zijn voor de geplande investeringen【4:0†bron】. Daarnaast wordt aangegeven dat er overige schulden en overlopende passiva zijn, wat kan wijzen op financiële verplichtingen die nog niet volledig zijn gespecificeerd in de begroting【4:0†bron】.
Score: 7
Hoe worden de risico’s van grote investeringsprojecten, zoals de Kanaalzone, gemonitord en beheerst?
De risico's van grote investeringsprojecten, zoals de Kanaalzone, worden gemonitord en beheerst door middel van verschillende beheersmaatregelen. Eén van de belangrijke beheersmaatregelen is het opstellen van een exploitatieplan met een actuele doorrekening van de kosten bij een go voor de Kanaalzone. Daarnaast wordt er bij een verliesgevende grondexploitatie een verliesvoorziening getroffen van dezelfde hoogte, en worden jaarlijks alle lopende grondexploitaties geactualiseerd met eventuele mutaties van de verliesvoorziening【4:0†source】.
### Positieve argumenten:
1. **Exploitatieplan en Doorrekening van Kosten**: Het feit dat bij een go voor de Kanaalzone een exploitatieplan met actuele kostenberekening wordt opgesteld, duidt op een gedegen aanpak om de financiële risico's te beheersen.
2. **Jaarlijkse Actualisatie van Grondexploitaties**: De jaarlijkse actualisatie van alle lopende grondexploitaties en de mogelijkheid om de verliesvoorziening aan te passen waar nodig, toont een proactieve aanpak om eventuele financiële risico's tijdig te identificeren en beheersen.
### Negatieve argumenten:
1. **Voorbereidingsfase en Verliesneming**: Het feit dat de ontwikkeling van de Kanaalzone nog in de voorbereidingsfase zit en dat bij het niet doorgaan van de ontwikkeling de reeds uitgegeven middelen als verlies worden genomen, kan een risico vormen voor de financiële stabiliteit van het project.
2. **Onzekere Financiering bij Landelijke Crises**: In het geval van landelijke crises, zoals de genoemde crises, blijft het een risico dat de gemeente niet alle extra uitgaven kan dekken uit extra (rijks)inkomsten, wat een potentiële financiële uitdaging kan vormen.
### Score:
Score: 7.5
Welke reserves worden aangesproken om de geplande investeringen te realiseren en wat zijn de langetermijngevolgen?
Om de geplande investeringen te realiseren, worden verschillende reserves aangesproken in de begroting van de gemeente Heumen voor 2024. Hier zijn enkele specifieke reserves die worden gebruikt voor investeringen:
1. **Bestemmingsreserve voor rioleringsinvesteringen:** Een deel van de algemene reserve is omgezet in een bestemmingsreserve voor investeringen in de aanleg van riolering in de buitengebieden. Deze reserve wordt aangesproken voor het begrote bedrag in 2024.
2. **Bestemmingsreserve voor verkeersregelinstallaties:** Er is een bestemmingsreserve ingesteld voor een bijdrage aan verkeersregelinstallaties in Malden en Nederasselt op provinciale wegen. Deze reserve wordt gebruikt voor de plaatsing van VRI's, waarvan de plaatsing in Nederasselt vertraagd is.
Hoewel het gebruik van reserves de investeringen mogelijk maakt, kunnen er langetermijngevolgen zijn:
1. **Vermindering van algemene reserves:** Het aanspreken van reserves voor investeringen kan leiden tot een afname van de algemene reserves op de lange termijn, wat de financiële flexibiliteit van de gemeente kan beperken.
2. **Risico van onvoldoende reserveopbouw:** Als de reserves te zwaar worden aangesproken voor investeringen, kan dit het vermogen van de gemeente om toekomstige onvoorziene uitgaven op te vangen verminderen.
Deze gevolgen benadrukken het belang van een evenwichtige benadering van het gebruik van reserves voor investeringen om de financiële stabiliteit op lange termijn te waarborgen.
Bronnen:
- Programmabegroting 2024 van de gemeente Heumen【4:0†source】.
Hoe wordt de doelmatigheid van de verschillende verbonden partijen beoordeeld in relatie tot de gemeentelijke bijdrage?
De doelmatigheid van de verschillende verbonden partijen in relatie tot de gemeentelijke bijdrage wordt als volgt beoordeeld:
Positieve argumenten:
1. De gemeente Heumen hanteert een wegingsfactor bij de beoordeling van de verbonden partijen, waarbij de wegingsfactor varieert afhankelijk van het risico en de financiële omvang. Dit zorgt voor een gedifferentieerde benadering en evaluatie van de doelmatigheid van de verbonden partijen in relatie tot de gemeentelijke bijdrage【4:0†source】.
2. Er zijn beheersmaatregelen opgesteld om risico's te beheersen, zoals het verstrekken van leningen aan personeel met inhouding op salarissen voor aflossingen en rentebetalingen, waardoor achterstanden in betalingen worden geminimaliseerd. Bovendien wordt de portefeuille van hypotheken langzaam afgebouwd om risico's te verminderen【4:1†source】.
Negatieve argumenten:
1. De beoordeling van de doelmatigheid van de verbonden partijen wordt bemoeilijkt door de beperkte zeggenschap die de gemeente heeft over deze partijen. Bij tegenvallende financiële resultaten worden de kosten neergelegd bij de deelnemende partijen, wat het risico voor de gemeente Heumen verhoogt【4:0†source】.
2. Er zijn nog lopende grondexploitaties en ontwikkelingen voorbereid waarbij het risico als redelijk/slecht wordt ingeschat. Hoewel beheersmaatregelen zijn genomen, zoals verwijzingen naar het grondbeleid, blijft het risico bestaan dat de investering hoger uitvalt dan geraamd, wat de doelmatigheid in gevaar kan brengen【4:0†source】.
Score: 7
Is de egalisatievoorziening voor afvalstoffenheffing toereikend om kostenstijgingen op te vangen?
De egalisatievoorziening voor afvalstoffenheffing in de gemeente Heumen lijkt toereikend te zijn om kostenstijgingen op te vangen. Hier zijn twee positieve argumenten en twee negatieve argumenten op basis van de begroting voor 2024:
Positief:
1. De tariefstelling voor de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten is gebaseerd op 100% kostendekkendheid, wat aangeeft dat de opbrengsten de kosten volledig dekken. Dit zorgt voor een evenwichtige financiële situatie en ondersteunt de toereikendheid van de egalisatievoorziening【4:2†source】.
2. De geraamde baten en lasten voor 2024 tonen aan dat de totale kosten van de instandhouding van het rioleringsstelsel en de exploitatie ervan worden afgedekt door de voorziening "onderhoud/egalisatie baten/lasten rioleringsstelsel". Dit wijst op een verantwoorde financiële planning en beheer van de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten【4:4†source】.
Negatief:
1. Een mogelijke negatieve factor is de tariefstijging van de afvalstoffenheffing als gevolg van de indexering van de tarieven door DAR. Voor 2024 zijn de tarieven verhoogd met een indexpercentage van 5,3%, wat kan wijzen op toenemende kosten die mogelijk niet volledig worden gedekt door de egalisatievoorziening【4:1†source】.
2. Hoewel de begroting aantoont dat de opbrengsten de kosten dekken, is de hoogte van de opbrengsten van de BIZ (Bedrijven Investeringszone) afhankelijk van het nog op te stellen businessplan en het heffingspercentage. Dit brengt een zekere mate van onzekerheid met zich mee over de toekomstige opbrengsten en kan van invloed zijn op de toereikendheid van de egalisatievoorziening【4:1†source】.
Score: 8
Welke maatregelen neemt de gemeente om bij stijgende bouwkosten toch de geplande woningbouw te realiseren?
De gemeente Heumen neemt verschillende maatregelen om de geplande woningbouw te realiseren, zelfs bij stijgende bouwkosten. Een positieve maatregel is dat er wordt ingezet op flexibel programmeren en differentiatieregels worden gehanteerd, waardoor alle kernen kunnen groeien en de gemeente kan anticiperen op veranderende omstandigheden in de bouwsector【4:0†bron】. Daarnaast wordt er gewerkt aan een onderzoek naar de haalbaarheid van woningbouw in de Kanaalzone, waarvoor een aanvullend budget van € 500.000 is opgenomen in de begroting voor 2024【4:1†bron】.
Een negatief aspect is dat er in de gemeente Heumen geen lopende grondexploitaties zijn per 1 januari 2024, wat kan wijzen op mogelijke uitdagingen bij het financieren van nieuwe grondlocaties voor woningbouw【4:1†bron】. Daarnaast kan de druk op de woningmarkt en de toenemende onstabiliteit ervoor zorgen dat de feitelijke ontwikkelingen niet goed aansluiten op het uitvoeringsprogramma, wat kan leiden tot moeilijkheden bij het realiseren van de geplande woningen【4:4†bron】.
Score:
Positief: 8
Negatief: 6
Hoe worden sociale en culturele activiteiten gefinancierd en is het budget hiervoor toereikend?
De sociale en culturele activiteiten in de gemeente Heumen worden gefinancierd door middel van een stelpost van €25.000 per jaar voor de coalitie sociale en culturele activiteiten. Deze stelpost is structureel opgenomen in de begroting en maakt deel uit van het coalitieakkoord. Hoewel de verdere invulling nog nader moet worden uitgewerkt, is er een financiële toewijzing voor deze activiteiten【4:0†source】【4:1†source】.
### Positieve argumenten:
1. De gemeente heeft een specifieke stelpost van €25.000 per jaar toegewezen voor sociale en culturele activiteiten, wat aangeeft dat er budgettaire aandacht is voor deze belangrijke aspecten.
2. De structurele bijdrage van €25.000 voor sociale en culturele activiteiten is opgenomen in het coalitieakkoord, wat duidelijkheid en commitment toont ten aanzien van het financieren van deze activiteiten.
### Negatieve argumenten:
1. De verdere invulling van de stelpost voor sociale en culturele activiteiten moet nog worden uitgewerkt, wat kan leiden tot onzekerheid over hoe effectief en adequaat het budget zal worden besteed.
2. Het budget van €25.000 per jaar voor sociale en culturele activiteiten lijkt relatief beperkt in vergelijking met andere budgetposten, waardoor er mogelijk beperkingen kunnen zijn in de uitvoering van diverse activiteiten op dit gebied.
### Score:
7
Welke impact hebben de landelijke herverdelingsmaatregelen op de algemene uitkering uit het gemeentefonds?
De landelijke herverdelingsmaatregelen hebben een nadelig effect gehad op de algemene uitkering uit het gemeentefonds voor de gemeente Heumen. Deze herverdeling heeft geleid tot een nadeel voor Heumen, wat al was voorzien en verwerkt in de begroting 2022. De herverdeling omvatte onder andere het verminderen van het aantal maatstaven en het integreren van het gedecentraliseerde sociaal domein in de maatstaven, wat heeft bijgedragen aan het nadeel voor de gemeente Heumen【4:0†source】.
Het effect van de herverdelingsmaatregelen op de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de nadelige herverdeeleffecten zijn opgenomen in de meerjarenraming van de begroting. Ondanks deze tegenvallende financiële effecten, kan de gemeente Heumen toch een sluitende begroting met meerjarenperspectief presenteren. Dit toont aan dat ondanks de nadelige impact, de gemeente erin slaagt om financieel stabiel te blijven en de begroting op orde te houden【4:3†source】.
Het totaalbeeld van de meerjarenraming laat een positief resultaat zien, maar dit moet worden genuanceerd vanwege de onzekerheden rondom de landelijke hervormingsagenda van de jeugdzorg en de realisatie van ingeboekte besparingen. Ook wordt vermeld dat de kapitaallasten van investeringen gefaseerd uitgevoerd worden, waardoor deze pas in latere jaren op de begroting drukken. Daarnaast zijn bepaalde ontwikkelingen, zoals de Kanaalzone, nog niet meegenomen in de begroting en kunnen deze de gemeentelijke reserves aantasten. De gemeenteraad moet nog beslissen over verdere ontwikkelingen die een impact kunnen hebben op het weerstandsvermogen van de gemeente【4:3†source】.
In summary, the herverdelingsmaatregelen hebben een nadelig effect gehad op de algemene uitkering uit het gemeentefonds voor de gemeente Heumen, maar ondanks deze uitdagingen slaagt de gemeente erin een financieel stabiele begroting te presenteren.
Hoe is het onderhoudsbudget voor sportvoorzieningen en wat is de langetermijnvisie hierop?
Het onderhoudsbudget voor sportvoorzieningen in de gemeente Heumen omvat jaarlijks €11.500 dat sinds 2012 wordt gereserveerd voor toekomstig groot onderhoud van de sportzaal in de Brede School Broeksingel. Dit bedrag is een percentage van de bouwkosten en wordt gebruikt voor de uitvoering van noodzakelijk onderhoud, zoals in 2024 voor de vervanging van de touwinstallatie【4:3†source】.
De langetermijnvisie voor de sportvoorzieningen omvat een Meerjaren Onderhoudsplan voor het Sportcentrum, waarbij onderhoudsactiviteiten en investeringen gepland zijn voor de komende jaren. Dit plan omvat indexeringen, discontovoeten, en specifieke onderhoudsactiviteiten zoals het actualiseren van energielabels en onderhoudsplannen, inspectie en reparatie van dakafwerkingen, en diverse onderhoudscontracten voor specifieke installaties en materialen, zoals zwembadvloeren, liftsystemen, beveiligingssystemen en meer【4:2†source】.
Positieve argumenten:
1. Het reserveren van een jaarlijks bedrag voor groot onderhoud van sportvoorzieningen toont een proactieve benadering van het onderhoudsbeleid, wat de duurzaamheid en kwaliteit van de voorzieningen ten goede komt.
2. Het opstellen van een gedetailleerd Meerjaren Onderhoudsplan voor het Sportcentrum laat een gestructureerde aanpak zien om de sportfaciliteiten in goede staat te houden en investeringen te plannen voor de langere termijn.
Negatieve argumenten:
1. Het budget van €11.500 per jaar voor groot onderhoud van de sportzaal in de Brede School Broeksingel kan mogelijk ontoereikend zijn voor grotere onderhoudsprojecten of onvoorziene kosten.
2. Hoewel er specifieke onderhoudscontracten en -activiteiten gepland zijn in het Meerjaren Onderhoudsplan, ontbreekt mogelijk een overkoepelende langetermijnstrategie voor de gehele sportinfrastructuur van de gemeente.
Score: 7
Wat is de reden voor het verschil tussen de begrote en de gerealiseerde lasten voor welzijnsvoorzieningen?
Het verschil tussen de begrote en gerealiseerde lasten voor welzijnsvoorzieningen kan worden verklaard door verschillende factoren:
1. **Kapitaallasten van investeringen**: Op 1 januari zijn niet alle investeringen gereed, terwijl er wel kapitaallasten zijn geraamd. Dit betekent dat deze kapitaallasten (deels) vrijvallen, wat kan leiden tot verschillen tussen begrote en gerealiseerde lasten voor welzijnsvoorzieningen【4:2†source】.
2. **Gedecentraliseerd sociaal domein**: De herverdeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds heeft invloed op de financiële situatie van de gemeente Heumen. Voor Heumen betekent deze herverdeling een nadeel dat al was voorzien en verwerkt in de begroting 2022. Deze herverdeling kan ook een rol spelen in het verschil tussen begrote en gerealiseerde lasten voor welzijnsvoorzieningen【4:3†source】.
Deze factoren kunnen bijdragen aan het verschil tussen de begrote en gerealiseerde lasten voor welzijnsvoorzieningen in de gemeente Heumen.
Hoe worden de kosten van de decentralisatie van beschermd wonen vanaf 2025 opgevangen in de gemeentebegroting?
De kosten van de decentralisatie van beschermd wonen vanaf 2025 zullen worden opgevangen in de gemeentebegroting door ervoor te zorgen dat de activiteiten en werkzaamheden die op basis van het landelijke Hoofdlijnenakkoord ambulantisering GGZ lokaal worden uitgevoerd, gefinancierd worden vanuit de centrumgemeentemiddelen voor beschermd wonen van Nijmegen. Voor het jaar 2024 zijn er al afspraken gemaakt met de gemeente Nijmegen over de vergoeding van deze kosten vanuit de centrumgemeentemiddelen【4:3†bron】.