AI wordt vaak gepresenteerd als dé oplossing om werkdruk te verlagen. Repetitieve taken verdwijnen, en medewerkers kunnen zich richten op “het echte werk”. Maar steeds meer onderzoeken laten een andere realiteit zien: als alleen de complexe taken overblijven, stijgt de druk juist.
✳️ Wanneer eenvoudige taken geautomatiseerd worden, blijven alleen cognitief zware taken over. Werknemers moeten continu op topniveau presteren, wat leidt tot chronische mentale belasting. Al in 1983 beschreef Lisanne Bainbridge dit fenomeen in Ironies of Automation – automatisering kan de menselijke rol zwaarder maken in plaats van lichter: https://lnkd.in/e7k_bmvG
✳️ AI-tools zorgen ook voor roluitbreiding: werknemers beheren niet alleen hun oorspronkelijke taken, maar moeten nu ook AI-systemen voeden, monitoren en corrigeren. Volgens Forbes (zie https://lnkd.in/euH2awtq) rapporteren werknemers dat hun takenpakket juist breder en intensiever is geworden.
✳️ Bedrijven verwachten hogere productiviteit – omdat “AI toch het werk overneemt”. Een onderzoek van Upwork (zie https://lnkd.in/eyEPCBS2) laat zien dat 77% van de werknemers juist meer werk ervaart sinds de introductie van AI, terwijl 81% van de leidinggevenden aangeeft dat de verwachtingen zijn toegenomen.
✳️ In de zorgsector zien onderzoekers hetzelfde patroon. AI kan administratieve taken overnemen, maar dat verhoogt ook de complexiteit van het werk en kan zelfs tot vaardigheidsverlies leiden. (zie https://lnkd.in/enfktqdq)
Het gevolg: werknemers voelen zich overvraagd, zijn bang om niet mee te kunnen in het tempo van de technologie en lopen groter risico op burn-out. De uitdaging is om AI niet alleen te zien als productiviteitstool.