Business case AI-Kennisbank/Chatbot

business case ai
Wat zijn de kosten en opbrengsten van een AI-toepassing? Stel: ik wil een KCC-kennisbank implementeren op basis van eigen ongestructureerde data (niet-privacy gevoelige documenten) voor intern gebruik, met OpenAI assistant technologie. In fase 2 wil ik de kennisbank koppelen met het eigen CRM-systeem op Azure die (privacy-gevoelige) klantegegevens bevat.
 Onderstaand overzicht geeft alle kosten weer (s=structureel, i=incidenteel). Ook de interne uren zijn benoemd, zowel aan de kosten- als aan de opbrengsten kant. De vraag is natuurlijk of de besparing aan personeel daadwerkelijk gerealiseerd kan worden. 
Er zijn toch nog wel een aantal stappen nodig om een applicatie "netjes" op te leveren. Als de AI-applicatie in de laag-risico klasse van de AI-Act valt kan een AI-toepassing relatief goedkoop gerealiseerd worden. Als de AI-toepassing in de hoog-risico klasse valt, komen er juridische- en certificeringskosten bij. Verder worden de kosten in belangrijke mate bepaald door de hoeveelheid en de kwaliteit van de data. 
Afhankelijk van de aanwezige kennis en expertise, kan ook een standaard oplossing bij een leverancier gekozen worden. Immers niet elke organisatie wil een eigen applicatie ontwikkelen en onderhouden.
KOSTEN OPBRENGSTEN
  • Technisch ontwerp en gebruikersinterface (i)  
  • Data op orde brengen (i/s)  Proof of concept kennisbank bouwen (i)  
  • Productie-waardige kennisbank opleveren (i)  
  • Gebruikers- en technische documentatie schrijven (i)  
  • Technische-, gebruikers - en acceptatie test (i)  
  • MVP in productie brengen: hostingkosten (Azure) (s)  
  • Kosten per (input/output) tokens bij OpenAI (s)  
  • Technisch- en applicatiebeheer (s)  
  • Onderhoud, bug-fixing, doorontwikkeling (s)  
  • AI-expertise, project management (i)  
  • Training medewerkers op de kennisbank (i)  
  • Fase2: AI-Act en AVG: juridische en privacy check (i)  
  • Fase2: ethische check (IAMA)  
  • Fase2: certificeringskosten AI-Act  
  • Fase2: toezicht op kwaliteit antwoorden
  • Tijdbesparing: Sneller zoeken en vinden --> besparing op personeelskosten (s)  
  • Consistentie en kwaliteit van antwoorden --> hogere klanttevredenheid (s)  
  • Moderne uitstraling en imago (s)  
  • Gestructureerd process om klantvragen (en antwoorden) te verzamelen (en het model te verbeteren) (s)  
  • Kennis en ervaring m.b.t. een AI-project (i)
Zoeken
Gerelateerde pagina's
Contactpersoon