Zijn de verschillen tussen de begroting en de gerealiseerde cijfers duidelijk toegelicht?
De verschillen tussen de begroting en de gerealiseerde cijfers worden toegelicht in de jaarstukken. Er wordt aangegeven dat de substantiële verschillen (≥ € 200.000) tussen de gewijzigde begroting en de jaarrekening worden toegelicht op beleidsdoelniveau. Daarnaast worden de diverse voor- en nadelen van minder dan € 200.000 verklaard in de toelichting Overig. De toelichting van de verschillen van € 200.000 en hoger staat vermeld in de programma's【4:0†source】.
Positieve argumenten:
1. De substantiële verschillen worden op beleidsdoelniveau toegelicht, waardoor er inzicht wordt geboden in de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting en de gerealiseerde cijfers.
2. De diverse voor- en nadelen van minder dan € 200.000 worden ook verklaard, wat bijdraagt aan een vollediger beeld van de financiële resultaten.
Negatieve argumenten:
1. Er wordt geen specifieke informatie gegeven over de aard van de verschillen of de impact ervan op de financiële situatie.
2. Het is niet duidelijk of alle significante verschillen voldoende gedetailleerd worden toegelicht om een diepgaand inzicht te bieden in de financiële prestaties van de gemeente.
Score: 6
Worden de oorzaken van significante afwijkingen tussen begroting en realisatie vermeld?
De oorzaken van significante afwijkingen tussen begroting en realisatie worden vermeld in de jaarstukken. De begrotings- en kredietoverschrijdingen worden toegelicht in het overzicht begrotingsonrechtmatigheden, waarbij geconcludeerd wordt dat deze vallen binnen categorieën die vooraf als acceptabel zijn geduid. Daarnaast wordt een begrotingsonrechtmatigheid van € 66,4 miljoen toegeschreven aan het formeel niet tijdig melden van overschrijdingen van baten en/of onderschrijding van lasten en baten. De oorzaken van deze verschillen worden beschreven als onrechtmatig vanwege het niet tijdig informeren van de raad over deze afwijkingen【8:0†source】.
Positieve argumenten:
1. De specifieke oorzaken van de begrotings- en kredietoverschrijdingen worden toegelicht, waardoor transparantie wordt geboden over de redenen achter deze afwijkingen.
2. Het benoemen van de begrotingsonrechtmatigheid vanwege het niet tijdig melden van bepaalde overschrijdingen zorgt voor een heldere verantwoording van de financiële situatie.
Negatieve argumenten:
1. Het is niet duidelijk of alle significante afwijkingen tussen begroting en realisatie voldoende gedetailleerd worden toegelicht om een diepgaand inzicht te bieden in de financiële prestaties van de gemeente.
2. Het ontbreken van specifieke voorbeelden van andere oorzaken van afwijkingen kan het begrip van de volledige financiële situatie beperken.
Score: 7
Is er een goedkeurend oordeel van de accountant opgenomen in de jaarrekening?
Ja, er is een goedkeurend oordeel van de accountant opgenomen in de jaarrekening van de gemeente Haarlemmermeer. De accountant heeft geoordeeld dat de baten en lasten, evenals de balansmutaties met betrekking tot specifieke uitkeringen, in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen. De accountant heeft de controle uitgevoerd volgens de Nederlandse controlestandaarden en heeft voldoende en geschikte controle-informatie verkregen voor het oordeel. Het oordeel van de accountant is dat de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de onderliggende transacties en gebeurtenissen, en dat de verantwoorde baten en lasten, evenals de balansmutaties, in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig tot stand zijn gekomen【12:3†source】.
Zijn er bevindingen van de accountant die aandacht vereisen voor volgende jaren?
Er zijn bevindingen van de accountant die aandacht vereisen voor volgende jaren. De accountant heeft geconstateerd dat er begrotings- en kredietoverschrijdingen zijn die geaccepteerd zijn binnen de vooraf bepaalde categorieën in de Financiële verordening Haarlemmermeer 2023, maar er resteert een begrotingsonrechtmatigheid van € 66,4 miljoen als gevolg van het formeel niet tijdig melden van bepaalde overschrijdingen. Deze onrechtmatigheden dienen als aandachtspunt voor de toekomstige jaren. Daarnaast is er aandacht besteed aan het risico van gunning aan bevriende partijen bij aanbestedingen, waarbij de interne beheersing met betrekking tot inkoop en aanbestedingstrajecten is beoordeeld. Het risico blijft een aandachtspunt vanwege de diversiteit in inkoop van goederen en diensten bij gemeenten【16:2†bron】.
Zijn de wettelijke reserves en voorzieningen volgens de BBV-regels opgenomen en toegelicht?
De wettelijke reserves en voorzieningen zijn volgens de BBV-regels opgenomen en toegelicht in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer. De beschikbare weerstandscapaciteit, inclusief de Algemene dekkingsreserve als belangrijkste component, wordt berekend om niet begrote kosten te dekken. De streefwaarde van de weerstandsratio is vastgesteld op minimaal 1,4 en per ultimo 2023 wordt voldaan aan deze waarde met een ratio van 4,5 (uitstekend). Reserves zijn bedoeld voor toekomstige uitgaven en zijn onderverdeeld in algemene reserves en bestemmingsreserves. De Algemene dekkingsreserve en de Algemene reserve grondzaken dienen als dekkingsbron voor incidentele risico's en grondexploitatieresultaten. De bestemmingsreserves hebben specifieke doelen en kunnen worden aangepast of toegevoegd door de raad. De ontwikkeling van deze reserves wordt toegelicht in de jaarrekening, inclusief het doel van elke reserve en de stand per periode【20:0†bron】【20:1†bron】【20:2†bron】.
Zijn de mutaties in reserves en voorzieningen duidelijk verantwoord?
De mutaties in reserves en voorzieningen zijn duidelijk verantwoord in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer. De toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves worden verwerkt volgens de bedragen die via begrotingswijzigingen door de raad zijn goedgekeurd. Hoewel sommige mutaties niet specifiek door de raad geautoriseerd zijn, zijn ze rechtmatig omdat ze passen binnen het bestaande beleid van de gemeente. De onttrekkingen en stortingen aan verschillende reserves worden toegelicht, zoals de onttrekkingen voor projecten en de redenen voor hogere of lagere bedragen ten opzichte van de begroting【24:0†bron】【24:1†bron】【24:2†bron】【24:3†bron】.
Is er een overzicht van de vaste activa opgenomen, inclusief afschrijvingen?
Ja, in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer is een overzicht van de vaste activa opgenomen, inclusief afschrijvingen. De materiële vaste activa zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, zoals investeringen met economisch nut, investeringen met economisch nut ter bestrijding van kosten waarvoor een heffing kan worden geheven, en activa in de openbare ruimte met een meerjarig maatschappelijk nut. De activa worden gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de gecumuleerde afschrijvingen. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden in mindering gebracht op de desbetreffende investeringen. De afschrijvingen en bijdragen van derden worden verantwoord in de jaarstukken【28:1†bron】.
Zijn de vlottende activa en passiva op correcte wijze opgenomen en gespecificeerd?
Ja, de vlottende activa en passiva zijn correct opgenomen en gespecificeerd in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer. De vlottende activa omvatten onder andere voorraden, uitzettingen met een rentetypische looptijd van minder dan 1 jaar en liquide middelen, die duidelijk worden gespecificeerd. De overlopende activa, zoals nog te ontvangen uitkeringen en vooruitbetaalde bedragen, worden ook specifiek vermeld. Aan de passivazijde worden het eigen vermogen, voorzieningen, vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of meer, netto-vlottende schulden met een looptijd van minder dan 1 jaar en overlopende passiva helder toegelicht en gespecificeerd【32:0†bron】【32:2†bron】.
Worden structurele en incidentele baten en lasten afzonderlijk vermeld en toegelicht?
Ja, de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer vermelden en lichten de structurele en incidentele baten en lasten afzonderlijk toe. De incidentele baten en lasten worden duidelijk gespecificeerd, met een overzicht van verschillende posten zoals inhuurkosten, afkoopsommen, reserves en projecten. Er wordt ook aangegeven dat het totaal van de incidentele lasten €14 miljoen hoger is dan de incidentele baten, wat wijst op een materieel begrotingsevenwicht in 2023. Verder wordt het structureel begrotingssaldo berekend en toegelicht, waarbij wordt gecontroleerd of alle structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Dit zorgt voor een transparante en gedetailleerde weergave van de financiële situatie van de gemeente【36:0†bron】【36:1†bron】【36:2†bron】【36:3†bron】.
Zijn de incidentele posten correct geclassificeerd en verantwoord?
De incidentele posten zijn correct geclassificeerd en verantwoord in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer. Er is een overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen, waarbij specifieke uitgangspunten zijn gehanteerd voor de classificatie van deze posten. De baten en lasten die zich maximaal drie jaar voordoen of waarvan de eindigheid vastligt als gevolg van een raadsbesluit of toekenningsbesluit worden als incidenteel beschouwd. Toevoegingen aan en onttrekkingen uit reserves worden ook als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere onttrekkingen aan dekkingsreserves van kapitaallasten of onttrekkingen uit een specifieke reserve die bedoeld is om structurele lasten te dekken gedurende minimaal drie jaar. Het overzicht van incidentele baten en lasten biedt een gedetailleerde specificatie en toelichting op de verschillende posten, waardoor deze correct worden verantwoord in de jaarstukken【40:0†bron】.
Zijn de doelstellingen van de programma’s duidelijk omschreven en meetbaar gemaakt?
De doelstellingen van de programma's in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer zijn duidelijk omschreven en meetbaar gemaakt. Elk beleidsdoel wordt specifiek benoemd, zoals het streven naar verantwoorde leefstijlen, het maximaliseren van talentontwikkeling bij jonge inwoners, en het actief laten deelnemen van inwoners aan de samenleving. De doelen worden meetbaar gemaakt door specifieke activiteiten en indicatoren te formuleren, zoals het implementeren van nieuwe regels voor woonruimteverdeling en het monitoren van behaalde resultaten. Hierdoor wordt transparantie en meetbaarheid geboden bij het nastreven van de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente Haarlemmermeer【44:0†bron】【44:1†bron】【44:2†bron】【44:3†bron】.
Is er een evaluatie van de doelstellingen en behaalde resultaten per programma opgenomen?
Ja, in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer is een evaluatie opgenomen van de doelstellingen en behaalde resultaten per programma. De evaluaties omvatten een overzicht van wat er is bereikt en welke activiteiten zijn uitgevoerd om deze resultaten te behalen. Er worden specifieke details verstrekt, zoals het aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen, de voortgang bij voorbereiding van toekomstige woningbouwprojecten en de uitvoering van beleidsprogramma's. De evaluaties benadrukken ook de impact van externe factoren, zoals de nasleep van de coronacrisis en de inspanningen van de culturele sector. Activiteiten en toelichtingen worden verstrekt om de behaalde resultaten te ondersteunen en de voortgang te verduidelijken【48:0†source】【48:1†source】【48:2†source】.
Is er een duidelijk overzicht van de financiering en de daarmee samenhangende rentelasten?
Ja, er is een duidelijk overzicht van de financiering en de daarmee samenhangende rentelasten opgenomen in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer. Het financieringsresultaat wordt beschreven als het verschil tussen de werkelijk betaalde en berekende rente over financieringsmiddelen en de renteontvangsten, met een gerealiseerd financieringsresultaat van €0,6 miljoen voor 2023. Daarnaast worden de netto-rentelasten toegelicht, waarbij de rentelasten voor de aangetrokken geldleningen worden verdeeld over de programma's via een renteomslagpercentage. Het renteomslagpercentage voor 2023 is bijgesteld naar 1,5% en de werkelijk toegerekende rente aan de taakvelden wordt vermeld en geanalyseerd in vergelijking met de werkelijke rentelasten【52:0†source】【52:1†source】【52:2†source】.
Worden de aflossingen en rentelasten op correcte wijze verantwoord?
De aflossingen en rentelasten worden op correcte wijze verantwoord in de jaarstukken van de gemeente Haarlemmermeer. De netto-rentelasten die de gemeente verschuldigd is voor de aangetrokken geldleningen worden verdeeld over de programma's via een renteomslagpercentage. De werkelijk aan de taakvelden toegerekende rente wordt vermeld en geanalyseerd in vergelijking met de werkelijke rentelasten. Er wordt aangegeven dat de afwijking van de toegerekende rente ten opzichte van de werkelijke rentelasten binnen de norm van 25% valt, zoals voorgeschreven in de notitie rente 2017 van de commissie BBV. Het totaal van de rentelasten en aflossingen wordt transparant toegelicht en verantwoord in de jaarstukken【56:0†source】【56:1†source】【56:2†source】.