Zijn er mogelijke risico's of belemmeringen geïdentificeerd, en hoe worden deze beheerd?
Er zijn enkele risico's en belemmeringen geïdentificeerd in verband met dit voorstel:
1. Toevoeging van kinderopvang kan leegstandsrisico met zich meebrengen, maar dit wordt beheerd door een huurovereenkomst met een huurtermijn van 20 jaar en de mogelijkheid tot verlenging.
2. Herinrichting van de openbare ruimte is vooralsnog niet nodig, maar er is een krediet beschikbaar voor mogelijke toekomstige behoeften.
3. Het investeringsverbod voor scholen beperkt de mogelijkheid tot investeren in "stenen" van het gebouw, maar er wordt verwacht dat deze beperking in de toekomst wordt opgeheven.
4. Hogere duurzaamheidsambities kunnen beperkt zijn vanwege financiële middelen, en alleen zonnepanelen worden geplaatst voor de eigen behoefte van het IKC ONS【16:0†bron】【16:2†bron】.
Zijn er alternatieve oplossingen overwogen, en zo ja, waarom zijn deze verworpen?
Er zijn alternatieve oplossingen overwogen en sommige zijn verworpen om verschillende redenen:
1. Verhoging van normvergoedingen en bezuinigingsmogelijkheden in het ontwerp, zoals het toepassen van rechte hoeken in plaats van een asymmetrische vorm en goedkopere materialisatie, hebben geleid tot een aanzienlijke reductie van het geraamde tekort, waardoor het project doorgang kon vinden naar de fase van het Definitief Ontwerp.
2. Het investeringsverbod voor scholen beperkt momenteel investeringen in "stenen" van het gebouw, maar er wordt verwacht dat deze beperking wordt opgeheven per 1 januari 2025, waardoor investeringen in een kwalitatief gebouw mogelijk worden.
3. Vanwege beperkte financiële middelen zijn hogere duurzaamheidsambities niet mogelijk, waardoor alleen zonnepanelen worden geplaatst voor de eigen behoefte van het IKC ONS, in plaats van een Nul op de Meter of energieleverend schoolgebouw te realiseren【24:0†bron】【24:2†bron】.
Welke impact heeft dit voorstel op de lokale gemeenschap, inclusief kwetsbare groepen?
Dit voorstel heeft de volgende impact op de lokale gemeenschap, inclusief kwetsbare groepen:
- Het toevoegen van kinderopvang kan leegstandsrisico met zich meebrengen, maar dit wordt beheerd door een huurovereenkomst met een huurtermijn van 20 jaar en de mogelijkheid tot verlenging.
- Herinrichting van de openbare ruimte is vooralsnog niet nodig, maar er is een krediet beschikbaar voor mogelijke toekomstige behoeften.
- De ouders en omwonenden zijn geïnformeerd over het project en hebben de mogelijkheid gehad om de plannen te bekijken en vragen te stellen tijdens informatiemomenten.
- Dynamiek in de samenleving, zoals zorgen over vandalisme en verbouwingen in de buurt, zijn belangrijke aandachtspunten die worden meegenomen in het project en de communicatie met omwonenden【20:0†bron】【20:3†bron】.
Welke financieringsbronnen worden ingezet om dit voorstel te realiseren?
De financieringsbronnen die worden ingezet om dit voorstel te realiseren zijn als volgt:
- Gemeentelijke vergoeding op basis van Voorjaarsnota 2024 voor € 5.266.799.
- Over te hevelen bedrag van nog-niet-lijst kinderopvang IKC ONS naar investeringsagenda voor € 678.194.
- Bijdrage derden voor het kinderopvangdeel van € 795.287, te dekken door toekomstige huuropbrengsten.
- Boekwaarde van te slopen delen van € 296.100 wordt afgeschreven en ten laste gebracht van de reserve BSI【12:0†bron】【12:1†bron】.
Wat zijn de verwachte operationele en onderhoudskosten op lange termijn?
De verwachte operationele en onderhoudskosten op lange termijn voor dit voorstel worden als volgt gefinancierd:
- De kapitaallasten van het krediet voor de kinderopvang van € 795.287 bij een afschrijvingsperiode van 40 jaar worden door KOK Kinderopvang als onderdeel van de huur aan PCBO betaald. PCBO zorgt ervoor dat deze kapitaallasten jaarlijks aan de gemeente worden overgemaakt, waardoor deze kosten budgetneutraal zijn.
- De boekwaarde van te slopen delen van € 296.100 wordt in 2025 in één keer afgeschreven en ten laste gebracht van de reserve BSI, zoals opgenomen in het raadsbesluit tot vaststelling van het IHP PO 2020-2024【32:0†bron】【32:1†bron】【32:2†bron】.
Wat zijn de concrete doelen van dit raadsvoorstel?
De concrete doelen van dit raadsvoorstel zijn als volgt:
1. Realisatie van een Integraal Kindcentrum (IKC) Oranje Nassauschool, waarbij onderwijs en kinderopvang worden samengebracht voor samenwerking en afstemming van pedagogiek en didactiek.
2. Het definitieve ontwerp van het IKC ONS is financieel voordeliger door optimalisaties, zoals het toepassen van een goedkopere bouwmethodiek.
3. Het IKC ONS voldoet grotendeels aan duurzaamheidsambities, met maatregelen voor energieneutraliteit en duurzaamheid.
4. PCBO draagt bij met een eigen bijdrage voor duurzaamheidsmaatregelen.
5. Het investeringsbedrag voor kinderopvang is budgetneutraal en wordt gedekt door huurinkomsten van KOK Kinderopvang.
6. Een langdurige samenwerkingsovereenkomst is aangegaan tussen PCBO en KOK Kinderopvang voor de exploitatie van het IKC ONS【4:2†bron】.
Is er voldoende aandacht besteed aan de duurzaamheid en milieueffecten van dit voorstel?
Er is voldoende aandacht besteed aan duurzaamheid en milieueffecten in het voorstel voor het Integraal Kindcentrum Oranje Nassauschool. Het gebouw voldoet grotendeels aan de duurzaamheidsambities van het Integraal Huisvestingsplan 2020-2024 door het toepassen van diverse maatregelen, zoals warmteopwekking met een waterpomp en bodemenergiesysteem, koeling vanuit een bodemenergiesysteem, en het plaatsen van zonnepanelen die voldoende zijn voor de eigen energiebehoefte. Het gebouw wordt Bijna Energie Neutraal (BENG) en voldoet nagenoeg aan de kwaliteitsambitie van Frisse Scholen, klasse B. Echter, hogere duurzaamheidsambities zoals een Nul op de Meter gebouw zijn momenteel niet financieel haalbaar vanwege beperkte middelen en onzekerheden rondom de salderingsregeling【40:0†bron】【40:1†bron】【40:3†bron】.
Hoe wordt het succes van dit voorstel gemeten en geëvalueerd?
Het succes van dit voorstel wordt gemeten en geëvalueerd door middel van participatieverslagen waarin het proces van participatie wordt beschreven. Er zijn informatiemomenten georganiseerd om ouders van de school en omwonenden te informeren over de status en voortgang van het project. Het definitief ontwerp is gepresenteerd en er zal een derde informatiemoment plaatsvinden wanneer een aannemer is aanbesteed. Deze participatie en transparantie dragen bij aan het meten en evalueren van het succes van het project【28:0†bron】.
Hoe worden betrokken stakeholders geraadpleegd en meegenomen in dit proces?
Stakeholders worden geraadpleegd en meegenomen in het proces van het Integraal Kindcentrum Oranje Nassauschool door middel van verschillende communicatie- en participatiemomenten. Ouders van schoolgaande kinderen en omwonenden zijn geïnformeerd tijdens inloopmiddagen en -avonden waar de plannen zijn gepresenteerd en toegelicht. Er zijn aparte momenten georganiseerd voor ouders en omwonenden. Tijdens de communicatieavond van 7 maart 2024 werden zorgen geuit over mogelijke overlast bij een openbaar schoolplein, waarbij de beslissing over de openbaarheid van het plein zorgvuldig zal worden afgewogen met inachtneming van ervaringen uit een pilotproject bij het IKC Katwijk【36:0†bron】【36:2†bron】.
Hoe draagt dit voorstel bij aan de langetermijnvisie van de gemeente?
Dit voorstel draagt bij aan de langetermijnvisie van de gemeente Katwijk door:
1. Realisatie van een Integraal Kindcentrum, wat past binnen de samenwerking en afstemming tussen onderwijs, kinderopvang en buitenschoolse opvang volgens de langetermijnvisie van het IHP PO 2020-2040.
2. Het Definitief Ontwerp van het IKC ONS voldoet grotendeels aan duurzaamheidsambities en energieneutraliteit, wat aansluit op de ambities van de gemeente Katwijk op het gebied van energie.
3. Het IKC ONS is nagenoeg conform Frisse Scholen, klasse B, wat past binnen de kwaliteitsambitie van de gemeente en de schoolbesturen.
4. De investeringen worden budgetneutraal gemaakt door huurinkomsten van KOK Kinderopvang, waardoor de gemeentelijke investering over een periode van 40 jaar terugkomt en geen effect heeft op de exploitatie【8:4†bron】.