Configuratie AI-Assistant


Naam Assistant Griffie Katwijk
SoortActie Document analyse
Context Jij helpt raadsleden met het nemen van een besluit over het beschikbaar stellen van een Voorbereidingskrediet Oranje Nassauschool in Rijnsburg
Werkzaam bij Gemeente Katwijk
Rol vrager Raadslid
Doelgroep Management
Taalniveau B1
Toon van antwoord zakelijk en respectvol
Lengte antwoord 10
Taal Nederlands
Extra instructie Zet voor elke alinea de htmlcode

en na elke alinea de htmlcode

Output formaat tekst
Argumenten Nee
Score Nee
Model gpt-3.5-turbo
Excel met vragen raadsvoorstel_vragen.xlsx
Bijlage1 8_ bijlage 4_ definitief ontwerp ikc ons (3389798).pdf
Bijlage2 8_ bijlage 7_ samenwerkingsovereenkomst pcbo en kok kinderopvang (3389798).pdf
Bijlage3 8_ bijlage 5_ voorontwerp buitenruimte ikc ons (3389798).pdf
Bijlage4 8_ raadsvoorstel definitief ontwerp en kostenraming ikc oranje nassauschool (3389798).pdf
Bijlage5 8_ bijlage 8_ participatieverslag d_d_ 24 maart 2024 (3389798).pdf
Een voor een Nee
HoofdAssistentID 0
Invoerdatum 4-9-2024
AI-Assistent bewerken Assistant uitvoeren Assistant vernieuwen en uitvoeren Chatbot



ID Prompt Antwoord Datum
1457 Wat zijn de concrete doelen van dit raadsvoorstel? De concrete doelen van het raadsvoorstel zijn als volgt: 1. Realisatie van een Integraal Kindcentrum (IKC) Oranje Nassauschool, waarbij onderwijs en kinderopvang in één gebouw worden samengebracht voor samenwerking en afstemming van pedagogiek en didactiek. Dit draagt bij aan het behouden en uitbreiden van samenwerking tussen Primair Onderwijs, kinderopvang en buitenschoolse opvang【4:2†bron】. 2. Het Definitief Ontwerp van het IKC ONS is fractioneel groter dan toegestaan in m², maar financieel voordeliger door bezuinigingen in bouwdeel C. De duurzaamheidsambities worden grotendeels behaald met Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG) en duurzame maatregelen zoals warmteopwekking, bodemenergiesystemen en zonnepanelen【4:2†bron】【4:3†bron】. Positief: - Het realiseren van een IKC bevordert samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang, wat gunstig is voor pedagogische en didactische afstemming. - Het Definitief Ontwerp is financieel voordeliger en voldoet grotendeels aan duurzaamheidsambities, wat een positieve impact heeft op lange termijn. Negatief: - Er is nog geen beschikbaar herijkte Integraal Huisvestingsplan Primair Onderwijs (IHP PO) wat kan leiden tot onzekerheid over de toekomstige behoeften en financiering van onderwijsvoorzieningen【4:4†bron】. - De sloopkosten van latere uitbreidingen vallen niet onder normvergoedingen, wat extra kosten met zich meebrengt voor de nieuwbouw【4:4†bron】. 4-9-2024
1458 Hoe draagt dit voorstel bij aan de langetermijnvisie van de gemeente? Het voorstel voor de realisatie van het Integraal Kindcentrum (IKC) Oranje Nassauschool (ONS) draagt bij aan de langetermijnvisie van de gemeente Katwijk op verschillende manieren: Positief: 1. Duurzaamheid: Het IKC ONS voldoet grotendeels aan de duurzaamheidsambities van de gemeente, zoals het streven naar energieneutrale en gasloze gebouwen. Dit sluit aan bij de langetermijnvisie van de gemeente op het gebied van energie en duurzaamheid【4:1†bron】. 2. Toekomstbestendigheid: Het IKC ONS is ontworpen als een toekomstbestendig gebouw. Door de realisatie van een Integraal Kindcentrum worden onderwijs, kinderopvang en buitenschoolse opvang samengebracht, wat bijdraagt aan een betere afstemming en samenwerking tussen deze sectoren op de lange termijn . Negatief: 1. Onzekerheden rondom financiën: Er zijn onzekerheden met betrekking tot de financiële haalbaarheid van een totaal energieneutraal gebouw, met name vanwege de kosten van extra zonnepanelen. Dit kan een uitdaging vormen voor het schoolbestuur en de realisatie van de duurzaamheidsambities op langere termijn bemoeilijken【4:1†bron】. 2. Mogelijke belemmeringen: De geheimhouding van bepaalde financiële gegevens kan de positie van de gemeente en PCBO indirect benadelen in de aanbesteding van de aannemer. Het gebrek aan transparantie op dit gebied kan op de lange termijn mogelijk negatieve gevolgen hebben voor het project en de betrokken partijen【4:4†bron】. 4-9-2024
1459 Welke financieringsbronnen worden ingezet om dit voorstel te realiseren? De financieringsbronnen die worden ingezet om het voorstel te realiseren zijn als volgt: - Gemeentelijke vergoeding op basis van Voorjaarsnota 2024: € 5.266.799 - Over te hevelen van nog-niet-lijst kinderopvang IKC ONS naar investeringsagenda: € 678.194 **Positief:** 1. De gemeentelijke vergoeding op basis van de Voorjaarsnota 2024 voor een bedrag van € 5.266.799 zorgt voor een aanzienlijke bijdrage aan de financiering, waardoor een groot deel van de kosten gedekt wordt. 2. Het over te hevelen bedrag van € 678.194 van de nog-niet-lijst kinderopvang naar de investeringsagenda zorgt ervoor dat de financiering van het project wordt versterkt en dat ook het kinderopvanggedeelte van het project wordt gefinancierd. **Negatief:** 1. Er is een te hoog krediet van € 81.739 dat afgeraamd moet worden, wat kan wijzen op een mogelijk overschot in de financiering of onjuiste ramingen, wat de financiële planning kan verstoren. 2. Er is geen aanbestedingsvoordeel ingecalculeerd, wat kan leiden tot onvoorziene kosten en een mogelijke budgetoverschrijding tijdens de uitvoering van het project【4:1†bron】. 4-9-2024
1460 Zijn er mogelijke risico's of belemmeringen geïdentificeerd, en hoe worden deze beheerd? De geïdentificeerde risico's en belemmeringen rondom het project van de Oranje Nassauschool in Rijnsburg en hoe ze worden beheerd zijn als volgt: 1. **Leegstandsrisico door toevoeging van kinderopvang:** - Positief: - Het risico wordt erkend en beheerd door het opnemen van een huurtermijn van 20 jaar in de huurovereenkomst met de mogelijkheid tot verlenging, en door de gunstige situering van de ruimten in het gebouw voor potentiële andere invullingen【4:0†bron】. - Negatief: - Er blijft een risico bestaan van leegstand als gevolg van concurrentie, demografische ontwikkelingen of veranderde regelgeving, wat de efficiëntie van de investering in gevaar kan brengen【4:0†bron】. 2. **Bezorgdheid over openbaarheid van het schoolplein:** - Positief: - Er wordt zorgvuldig afgewogen of het schoolplein openbaar moet worden gemaakt, waarbij alle belangen in overweging worden genomen en ervaringen van eerdere pilots worden meegenomen, wat wijst op een zorgvuldige aanpak van mogelijke overlastkwesties【4:4†bron】. - Negatief: - De zorgen over mogelijke overlast bij een openbaar schoolplein kunnen leiden tot problemen met de buurtbewoners en vandalisme, wat de uitvoering van het project zou kunnen belemmeren【4:4†bron】. 4-9-2024
1461 Welke impact heeft dit voorstel op de lokale gemeenschap, inclusief kwetsbare groepen? Het voorstel voor het Integraal Kindcentrum Oranje Nassauschool in Rijnsburg heeft de volgende impact op de lokale gemeenschap, inclusief kwetsbare groepen: Antwoord: Het voorstel heeft een positieve impact op de lokale gemeenschap en kwetsbare groepen. Positief: Het beschikbaar stellen van het krediet voor het Integraal Kindcentrum biedt een moderne en geïntegreerde onderwijs- en kinderopvangomgeving, wat gunstig is voor zowel de lokale gemeenschap als kwetsbare groepen【4:0†bron】. Positief: Het participatieproces heeft ouders van schoolgaande kinderen en omwonenden de mogelijkheid geboden om betrokken te zijn bij het project en hun input te geven, waardoor de behoeften van de gemeenschap zijn meegenomen in het ontwerp en de planning【4:4†bron】. Negatief: Het toevoegen van kinderopvang brengt een risico van leegstand met zich mee als de kinderopvang op deze locatie niet meer nodig is, wat een potentieel nadelig effect kan hebben op de efficiëntie van de ruimtegebruik en financiële duurzaamheid【4:1†bron】. Negatief: Er zijn zorgen over vandalisme en mogelijke overlast door jeugd op een openbaar speelplein in de buurt, wat kan leiden tot bezorgdheid en spanningen binnen de gemeenschap【4:4†bron】. 4-9-2024
1462 Zijn er alternatieve oplossingen overwogen, en zo ja, waarom zijn deze verworpen? Uit de documenten blijkt dat er alternatieve oplossingen zijn overwogen en waarom deze verworpen zijn: Antwoord: Alternatieve oplossingen zijn overwogen en verworpen. Positief: 1. Er zijn bezuinigingsmogelijkheden onderzocht en doorgevoerd, zoals het toepassen van rechte hoeken in plaats van een asymmetrische vorm, goedkopere materialisatie en andere aanpassingen, wat heeft geleid tot een aanzienlijke reductie van het geraamde tekort op basis van het Voorlopig Ontwerp【4:0†bron】. 2. Het Definitief Ontwerp is fractioneel groter dan de toegestane m² voor onderwijs en kinderopvang, maar per saldo financieel voordeliger door bezuinigingen in bouwdeel C, waardoor een goedkopere bouwmethodiek kon worden toegepast【4:1†bron】. Negatief: 1. Hogere duurzaamheidsambities, zoals een Nul op de Meter of een energieleverend schoolgebouw, zijn niet mogelijk vanwege het ontbreken van financiële middelen, waardoor alleen zonnepanelen voor de eigen behoefte zijn geplaatst【4:3†bron】. 2. Het investeringsverbod voor scholen beperkt de mogelijkheid tot investeren in de "stenen" van het gebouw, en er zijn beperkte financiële middelen beschikbaar voor duurzaamheidmaatregelen die zichzelf binnen een redelijke termijn terugverdienen【4:3†bron】. 4-9-2024
1463 Hoe wordt het succes van dit voorstel gemeten en geëvalueerd? Het succes van het voorstel wordt gemeten en geëvalueerd aan de hand van het participatieverslag. Dit verslag laat zien hoe het participatieplan is uitgevoerd en wat er met de feedback van belanghebbenden is gedaan. Het participatieproces omvatte informatieavonden voor ouders en omwonenden en de presentatie van het definitief ontwerp met tekeningen en een 3D-model. Er zal ook een derde informatiemoment plaatsvinden bij de aanbesteding van de aannemer om geïnteresseerden te informeren over het plan van aanpak voor de uitvoering van het project . Positief: 1. Het participatieverslag biedt transparantie over het participatieproces en laat zien dat er actief input is verzameld van belanghebbenden. 2. Het feit dat er meerdere informatiemomenten zijn georganiseerd en gepland, geeft aan dat er waarde wordt gehecht aan het betrekken van geïnteresseerden bij het project. Negatief: 1. Het succes van het voorstel lijkt voornamelijk gemeten te worden aan de hand van het participatieverslag en de informatiemomenten, wat mogelijk een beperkt perspectief biedt op het algehele succes van het project. 2. Er wordt niet expliciet vermeld welke KPI's of maatstaven worden gebruikt om het succes te meten en te evalueren, wat de objectiviteit en effectiviteit van de evaluatie zou kunnen beperken. 4-9-2024
1464 Wat zijn de verwachte operationele en onderhoudskosten op lange termijn? De verwachte operationele en onderhoudskosten op lange termijn zijn als volgt: - Positief: 1. De kapitaallasten van het krediet voor de kinderopvang worden door KOK Kinderopvang als onderdeel van de huur aan PCBO betaald, waardoor deze kosten budgetneutraal zijn. 2. De gemeentelijke investering in de kinderopvang komt over een periode van 40 jaar weer terug en is dus budgetneutraal, waardoor het volledige investeringsbedrag van de kinderopvang wordt opgenomen als bijdrage derden【4:4†bron】. - Negatief: 1. Het krediet dat is gereserveerd in de begroting 2024 voor de Oranje Nassauschool is niet toereikend en er is een tekort van €1.100.000 ten opzichte van het investeringskrediet, wat kan wijzen op mogelijke extra kosten op lange termijn. 2. De sloopkosten van de latere uitbreidingen vallen niet onder de normvergoeding voor renovatie en nieuwbouw, wat extra kosten met zich mee kan brengen voor de gemeente【4:3†bron】. 4-9-2024
1465 Hoe worden betrokken stakeholders geraadpleegd en meegenomen in dit proces? De betrokken stakeholders zijn geraadpleegd en meegenomen in het proces van het Integraal Kindcentrum Oranje Nassauschool. Dit blijkt uit de volgende documenten: 1. Uit het document "8_ raadsvoorstel definitief ontwerp en kostenraming ikc oranje nassauschool" blijkt dat bij het ontwerpen van het schoolplein de leerlingenraad, de teamleden van de school en de kinderopvang betrokken zijn geweest. Dit zorgt voor een brede betrokkenheid van de directe belanghebbenden en stakeholders bij de plannen【4:0†source】. 2. Het participatieverslag van 24 maart 2024 toont aan dat er informatiemiddagen en -avonden zijn georganiseerd om ouders van schoolgaande kinderen en omwonenden te informeren over de status en voortgang van het project. Er zijn aparte momenten georganiseerd voor de verschillende doelgroepen, waaronder ouders en omwonenden, wat wijst op een gerichte benadering van de relevante stakeholders【4:2†source】. Positief: - De directe betrokkenheid van de leerlingenraad, schoolteam en kinderopvang bij het ontwerpproces van het schoolplein zorgt voor een inclusieve aanpak en draagt bij aan een breed gedragen eindresultaat. - Het organiseren van informatiemomenten voor ouders en omwonenden getuigt van transparantie en betrokkenheid bij de directe belanghebbenden, wat de acceptatie en steun voor het project kan vergroten. Negatief: - Het is niet expliciet vermeld of er ook andere relevante stakeholders, zoals lokale bedrijven of maatschappelijke organisaties, zijn geconsulteerd in het proces, wat de vraag kan oproepen of alle belanghebbenden voldoende zijn betrokken. - Hoewel ouders en omwonenden zijn geïnformeerd, kan het participatieproces nog verder worden versterkt door te verduidelijken hoe de feedback van stakeholders is geïntegreerd in de plannen. 4-9-2024
1466 Is er voldoende aandacht besteed aan de duurzaamheid en milieueffecten van dit voorstel? ### Beoordeling Duurzaamheid en Milieueffecten: **Antwoord:** Ja, er is voldoende aandacht besteed aan de duurzaamheid en milieueffecten van het voorstel. **Positief:** 1. Het IKC ONS voldoet grotendeels aan de duurzaamheidsambities van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2020-2024, met onder andere het streven naar energie neutrale en gas-loze gebouwen, en het toepassen van maatregelen zoals warmteopwekking door een waterpomp, bodemwisselaar, en zonnepanelen voor energieopwekking【4:0†bron】. 2. Het IKC ONS is nagenoeg conform Frisse Scholen, klasse B, wat betekent dat het voldoet aan de kwaliteitsambitie met een gunstig binnenklimaat voor het onderwijs, wat essentieel is voor duurzaamheid en milieueffecten【4:4†bron】. **Negatief:** 1. Het realiseren van hogere duurzaamheidsambities zoals een Nul op de Meter of een energieleverend schoolgebouw is niet mogelijk vanwege het ontbreken van financiële middelen, waardoor alleen zonnepanelen geplaatst worden voor de eigen behoefte van het IKC ONS【4:3†bron】. 2. Het investeringsverbod voor scholen beperkt momenteel de mogelijkheid om gezamenlijk te investeren in een kwalitatief gebouw, wat de verdere verduurzaming en milieueffecten kan beïnvloeden【4:3†bron】. 4-9-2024
10 records:      Pagina 1 van 1  [1  ]